Wijziging SEPA-machtiging

Hebt u vóór 1 april 2022 een hypotheek afgesloten bij Impact Hypotheken en betaalt u hiervoor al maandelijks automatisch een hypotheekbedrag aan rente en (eventueel) aflossing? Dan vragen wij u een nieuwe SEPA-machtiging in te vullen. Hieronder leest u waarom en hoe.

Wat is er aan de hand?

Het maandbedrag dat u aan Impact Hypotheken betaalt – dat bestaat uit rente en eventueel aflossing – wordt automatisch van uw bankrekening geïncasseerd. Hiervoor hebt u, bij het aanvaarden van ons hypotheekaanbod, een SEPA-machtiging ondertekend via Ondertekenen.nl. Impact Hypotheken heeft echter een wijziging moeten doorvoeren, waardoor het incassant-ID dat staat vermeld op de door u ondertekende SEPA-machtiging niet overeenkomt met ons daadwerkelijke incassant-ID.

Wat is een incassant-ID?

Een incassant-ID is een uniek identificatienummer waarmee een bedrijf of organisatie een automatische incasso kan uitvoeren om betalingen te innen. Elk bedrijf heeft een eigen nummer. Met een incassant-ID kunnen klanten, en de bank van die klanten, een SEPA-incasso controleren en beoordelen, aanvragen om een incasso te laten terugboeken en een klacht indienen over de incassant.

Om welk incassant-ID gaat het?

  • Het Incassant-ID op de oorspronkelijke SEPA-machtiging was: NL42ZZZ514862020000.
  • Het huidige Incassant-ID: NL55ZZZ688290000000.

Wat verandert er voor u?

Stichting Impact Hypotheken int de maandelijkse rente en (eventuele) aflossing al met het incassant-ID NL55ZZZ688290000000. Dit ID vindt u ook terug op uw rekeningafschrift. Er verandert daarom praktisch niets voor u. Uw maandbedrag wordt al op de juiste manier naar Stichting Impact Hypotheken overgemaakt en dat blijft zo.

Waarom is dit dan een probleem?

U hebt wellicht een SEPA-machtiging ondertekend met daarop het verkeerde incassant-ID. Dit betekent dat u officieel niet hebt getekend voor het incasseren van uw maandbedragen van incassant-ID NL55ZZZ688290000000. Deze juridische fout willen we daarom zo snel mogelijk voor u, en voor ons, rechtzetten.

Wat verwachten we van u?

Omdat u een SEPA-machtiging hebt ondertekend met daarop een ander incassant-ID, vragen wij u een nieuwe SEPA-machtiging te ondertekenen. U ontvangt hiervoor een aparte e-mail van onze partner Ondertekenen.nl, met daarin het verzoek om de nieuwe machtiging te ondertekenen. Wanneer het maandbedrag wordt geïnd van een en/of-rekening, ontvangen beide leningnemers een verzoek om de SEPA-machtiging te ondertekenen.

U kunt hier alvast een voorbeeld van deze nieuwe SEPA-machtiging bekijken.

Hoe ondertekent u de machtiging?

U kunt deze SEPA-machtiging snel en simpel digitaal ondertekenen via een link die u in de e-mail van Ondertekenen.nl vindt. D

Nadat u op de link naar Ondertekenen.nl hebt geklikt, wordt er een code verstuurd naar het mobiele telefoonnummer dat bij ons bekend is. Deze code vult u in in de beveiligde omgeving van Ondertekenen.nl. Vervolgens kunt u de juiste machtiging inzien en ondertekenen op uw smartphone, tablet of computer.

Deze methode van digitaal ondertekenen hebt u ook gebruikt bij het aanvaarden van het hypotheekaanbod. Meer informatie vindt u op de pagina over digitaal ondertekenen.

Wat als u niet tekent?

Als u de nieuwe SEPA-machtiging niet ondertekent, kunnen wij uw maandbedrag voorlopig blijven incasseren, maar op den duur mag dit niet meer. In dat geval betaalt u geen rente en (eventueel) aflossing meer aan Impact Hypotheken en raakt u in achterstand. Dit willen wij uiteraard graag voorkomen. U toch ook?

Impact Hypotheken staat voor u klaar

Wij verontschuldigen ons voor dit eventuele ongemak. We kunnen ons ook voorstellen dat u vragen hebt naar aanleiding van dit bericht. U kunt ons van maandag t/m vrijdag bellen op 088 – 205 6475. U kunt ons ook een e-mail sturen via klantenservice@impacthypotheken.nl.