Verzamelen van je Brondata
Om te kunnen beoordelen of je een hypotheek van Impact Hypotheken kunt krijgen, hebben we bepaalde gegevens en documenten van je nodig. Je kunt veel persoonlijke gegevens digitaal verzamelen bij de Belastingdienst, MijnOverheid, UWV, MijnPensioenoverzicht en DUO. Gegevens die je direct bij deze overheidsinstanties opvraagt, noemen we Brondata. Om deze veilig en eenvoudig automatisch te verzamelen kun je gebruikmaken van onze speciale applicatie. We leggen hieronder uit hoe je jouw Brondata kunt verzamelen.
Wat is brondata?
Brondata zijn jouw gegevens die je direct ophaalt bij de bron, in dit specifieke geval bij de overheidsinstanties MijnOverheid, MijnPensioenoverzicht, Belastingdienst, UWV en DUO. Deze persoonlijke gegevens hebben we nodig om te beoordelen of je een Impact Hypotheek kunt krijgen.
Waarom moet ik brondata verzamelen?
Je kunt alle Brondata verzamelen via de diverse websites of portals van de Belastingdienst, MijnPensioenoverzicht, MijnOverheid, UWV en DUO. Maar daarvoor moet je wel steeds opnieuw inloggen bij al deze sites. Om deze gegevens veilig, privacy vriendelijk en eenvoudig automatisch te verzamelen kun je ook gebruikmaken van onze speciale Impact-applicatie. Hiermee kun je snel en soepel gegevens verzamelen bij de verschillende databronnen. Dat bespaart jou, jouw adviseur én Impact Hypotheken veel tijd en moeite, waardoor het acceptatieproces sneller en soepeler kan verlopen. Je verzamelt namelijk direct, automatisch en op een privacy vriendelijke manier de juiste data bij de juiste bronnen. Hierdoor hoef je niet zelf (papieren) documenten te zoeken en verzamelen en kan jouw adviseur of Impact Hypotheken direct aan de slag met de juiste gegevens. Je weet zo sneller of en wanneer je een Impact Hypotheek kunt krijgen.
Welke data worden opgehaald?
Met de applicatie haal je alleen die gegevens op die nodig en relevant zijn voor jouw hypotheekaanvraag. Het gaat om informatie die over je beschikbaar is bij de Belastingdienst, Mijnoverheid, UWV, MijnPensioenoverzicht en DUO. Je verzendt ze vervolgens zelf naar Impact Hypotheken.
Hoe verzamel ik Brondata?
Nadat jouw adviseur een hypotheekaanvraag heeft ingediend bij Impact Hypotheken, ontvang je (meestal) via hem of haar een hypotheekvoorstel van ons terug. Hierin vind je onder meer een link en QR-code die leiden naar de applicatie waarmee je je Brondata kunt verzamelen. Daarnaast krijg je een aparte e-mail van Impact Hypotheken met informatie over en (wederom) de link en QR-code naar de applicatie.
Wanneer je je gegevens wilt verzamelen met je laptop of desktop, klik je op de url in de e-mail of in het hypotheekvoorstel. Als je hiervoor je tablet of laptop wilt gebruiken, scan je de QR-code met je tablet of telefoon (dit gaat bij de meeste devices via je camera). In beide trajecten wordt er stap voor stap uitgelegd wat je moet doen en waarom. Hieronder vind je alvast een stappenplan dat helpt bij het verzamelen van Brondata.
Wat heb ik nodig om te kunnen beginnen?
Naast de unieke link of QR-code uit het hypotheekvoorstel en onze e-mail, heb je nog een aantal dingen nodig of moet je wat doen:
- Activeer jouw account bij DigiD.
- Activeer jouw account op MijnOverheid.
- Zorg ervoor dat je sms-codes kunt ontvangen op je mobiele telefoon.
- Als je dit traject wilt doorlopen op je mobiele telefoon of tablet, moet je jouw gebruikersnaam en wachtwoord van DigiD bij de hand houden.
Als dit allemaal in orde is, kun je de Impact-applicatie gebruiken.
Wat gebeurt er als ik alle gegevens heb verzameld?
Als je alle stappen hebt doorlopen, worden alle verzamelde gegevens getoond in een pdf-bestand. Nadat je deze hebt bekeken en gecontroleerd, kun je het bestand downloaden en opslaan op je eigen device. Vervolgens kun je jouw Brondata versturen naar Impact Hypotheken. Je krijgt daarna een scherm te zien, waarop we aangeven dat alle gegevens succesvol zijn verzonden.
Heeft Impact Hypotheken hierna al mijn gegevens voor de hypotheekaanvraag binnen?
Nee, het is helaas nog niet mogelijk om al je gegevens via overheidsinstanties op te halen. We hebben nog aanvullende gegevens nodig om je aanvraag te kunnen beoordelen, zoals een koopovereenkomst. Deze documenten vind je terug op de checklist bij het hypotheekvoorstel. Als uit jouw brongegevens bovendien informatie naar voren komt die niet eerder bekend was in de aanvraag, kunnen wij ook extra documentatie opvragen. Die vragen we vervolgens op via jouw adviseur. Mocht het nodig zijn, dan neemt jouw adviseur hierover weer contact met je op.
Het lukt me niet om de gegevens via de applicatie te delen. Kan ik ook op een andere manier mijn gegevens aanleveren?
Ja, je kunt je gegevens ook nog aanleveren via jouw adviseur. Houd er wel rekening mee dat deze route jou, jouw adviseur en Impact Hypotheken meer tijd en moeite kost en daarom het acceptatieproces kan vertragen.
Meer weten?
We hebben zo veel mogelijk vragen rondom het verzamelen van Brondata proberen te beantwoorden. Deze vind je in onze Veelgestelde vragen.