Veelgestelde vragen

Er komt nogal wat op je af als je een (nieuwe) hypotheek wilt. We begrijpen daarom goed dat je (extra) vragen hebt over ons acceptatieproces of je huidige hypotheek. Daarom proberen wij zo duidelijk mogelijk antwoord te geven op de meest gestelde vragen aan Impact Hypotheken.

Top 10 vragen aan Impact

Wanneer wij je hypotheekaanvraag hebben goedgekeurd, kunnen we je een hypotheekaanbod doen. Als je hiervan gebruik wilt maken, moet je het accepteren. Dit doe je door het aanbod en de SEPA-machtiging digitaal te ondertekenen. Daarvoor zet je met iDin (de beveiligde inlogmethode van je bank) je handtekening op je mobiele telefoon, tablet, laptop of desktop. Daardoor hoef je het hypotheekaanbod niet te printen, fysiek te ondertekenen, te scannen en met je adviseur te delen. Het digitaal ondertekenen van je hypotheekaanbod en de SEPA-machtiging verloopt via Ondertekenen.nl van Evidos en is zeer veilig. Hiervoor ontvang je via de e-mail een link naar Ondertekenen.nl; je kunt het aanbod pas inzien wanneer je jezelf hebt geïdentificeerd via een sms-code die we naar je mobiele telefoon sturen nadat je op deze link hebt geklikt.
Impact Hypotheken is een duurzame hypotheekaanbieder op de Nederlandse hypotheekmarkt. Impact Hypotheken is een handelsnaam van ESGood en een onderdeel van Ingage. Tot Ingage behoren ook merken als De Hypotheekshop, Huis & Hypotheek en Merius Hypotheken.
De hypotheekrente van Impact Hypotheken vind je in ons overzicht van onze actuele rente.
Ja, je kunt bij Impact Hypotheken terecht als je een zelfstandig ondernemer bent. Ga naar de pagina voor zelfstandigen en zzp'ers als je hier meer over wilt weten.
Ja. Bij energiebesparende voorzieningen kun je tot 106% van de marktwaarde lenen voor je woning; bij een reguliere verbouwing is dit maximaal 100% van de marktwaarde. Dit kan alleen voor het bedrag dat ook gebruikt wordt voor energiebesparende voorzieningen. We doen dit alleen als:
  • Deze kosten worden onderbouwd in het taxatierapport;
  • Of indien er gebruik gemaakt wordt van het Energiebespaarbudget (EBB);
  • Het toetsinkomen voor jouw hypotheek minimaal € 33.000,- is.
Let op, bij het declareren van nota's uit het bouwdepot dient aangetoond te worden dat het daadwerkelijk om investeringen in energiebesparende voorzieningen gaat. Als dit niet het geval is, is een declaratie voor dit (deel) van het bouwdepot niet mogelijk.
Heb je een eigenwoningschuld die al bestond op 31 december 2012? Dan kun je het bedrag van die lening meenemen in een aflossingsvrij leningdeel van maximaal 50% van de getaxeerde marktwaarde van het nieuwe onderpand. Daarnaast is het ook mogelijk om maximaal 50% van de marktwaarde van de woning consumptief aflossingsvrij te sluiten (tenzij het een financiering met NHG betreft).
Hiervoor kan je het best contact opnemen met jouw financieel adviseur. Hij of zij kan je laten zien wat de mogelijkheden van een tweede hypotheek of een onderhandse verhoging zijn bij Impact Hypotheken.
  • Impact Hypotheken beloont de aankoop van een duurzame woning met scherpe rentes
  • Een nagenoeg papierloos aanvraagproces inclusief digitaal ondertekenen
  • Hypotheekaanbod kan tot 12 maanden geldig blijven
  • Extra lang bouwdepot van 18 maanden bij een bestaande woning (verlengen tot 6 maanden) en 24 maanden bij een nieuwbouwwoning (verlengen tot 12 maanden)
  • Extra lang overbruggingskrediet van van 24 maanden voor bestaande woningen en 36 maanden voor nieuwbouwwoningen
  • Automatische rentedaling bij (extra) aflossen
  • Mogelijkheid om tot 25% kosteloos af te lossen uit eigen middelen
  • Verhoging van een tweede hypotheek is mogelijk
  • Ook mogelijk voor zzp’ers en flexwerkers
Heb je een specifieke vraag over jouw bouwdepot? Neem dan contact op met de klantenservice van Impact Hypotheken. Het telefoonnummer van onze klantenservice is 088 – 205 64 75. Je kunt je vraag ook per e-mail stellen. Het e-mailadres van onze klantenservice is klantenservice@impacthypotheken.nl.
Je ontvangt maandelijks een actueel overzicht van Impact Hypotheken. Heb je je maandelijkse overzicht niet ontvangen? Neem dan contact op met onze klantenservice via 088 - 205 64 75 of per e-mail via klantenservice@impacthypotheken.nl.

Onze portal

Wij zullen uw jaaropgave niet meer per post versturen, maar zetten deze voor u klaar in de klantenportal. Uw jaaropgave zal hier uiterlijk februari 2024 voor u klaar staan. Heeft u nog geen account voor de klantenportal? Dan ontvangt u de jaaropgave dit jaar nog per post. Versturen notificatiemails Wij zullen u per notificatiemail informeren, als uw jaaropgave via uw klantenportal is in te zien. Indien u geen notificatiemail hebt ontvangen, dan kunt u ervan uitgaan dat wij nog bezig zijn met het klaarzetten van uw jaaropgave.
Nee, vooralsnog zullen documenten van voor 25 december 2023 niet zichtbaar zijn in de klantenportal. Wij zijn wel aan het kijken of wij deze mogelijkheid kunnen bieden, maar nu is dit nog niet mogelijk.
Wij zullen u per notificatiemail informeren, als er een nieuw document voor u in de klantenportal klaar staat. Indien u geen notificatiemail hebt ontvangen, dan kunt u ervan uitgaan dat er geen nieuwe documenten voor u klaar staan.
Impact Hypotheken maakt automatisch een account voor de portal voor je aan. Hiervoor gebruiken we het e-mailadres dat je hebt opgegeven in het hypotheekaanbod. Nadat je hypotheek is gepasseerd bij de notaris ontvang je een uitnodigingsmail van ons met daarin informatie over hoe je je account kunt activeren. Je accountnaam is je e-mailadres en je kunt zelf je wachtwoord kiezen. Je identificeert jezelf altijd door middel van een sms-code die je op je mobiele telefoonnummer ontvangt. Lukt het inloggen niet of ben je van e-mailadres gewisseld? Neem dan contact met ons op.
De portal voor klanten is te bereiken via de consumentensectie van onze website; rechtsboven elke pagina vind je de knop Inloggen. We hebben voor alle klanten (ten minste één per leningnummer) een account aangemaakt in onze portal en hun een onboardingsmail gestuurd met uitleg over hoe zij hun persoonlijke omgeving op onze site kunnen bereiken. Je vindt hier meer informatie over onze consumentenportal.
In de portal voor onze klanten heb je altijd inzicht in je hypotheekgegevens. Zo zie je hoeveel je tot nu toe hebt afgelost, wanneer de eerstvolgende incasso ongeveer plaatsvindt en hoe hoog je actuele rentepercentage is. Als je een bouwdepot hebt, zie je hoeveel er nog in dit depot staat en hoeveel er al is gebruikt. Dit is zelfs op rubriekenniveau te zien, zodat je weet welk bedrag er bijvoorbeeld nog over is voor Energiebesparende voorzieningen (EBV). Bovendien kun je alleen via de portal een declaratie uit het bouwdepot indienen. Hier zie je ook of een factuur of declaratie is goed- of afgekeurd en hoe deze vervolgens wordt uitgekeerd. En als je een aflossingsvrije hypotheek hebt, kun je hier bovendien de Aflossingsvrije Hypotheekcheck doen. Hiermee kun je indicatief laten berekenen of je aan het einde van de looptijd de aflossingsvrije hypotheek nog kunt betalen.

Digitaal ondertekenen

Ondertekenen.nl is een dienst van Evidos. Hiermee kun je op een veilige manier documenten digitaal inzien en accorderen, door deze te 'ondertekenen'. Hoewel we praten over een digitale handtekening, hoef je niet je handtekening te plaatsen via een tablet of telefoon; je geeft alleen aan dat je akkoord bent met ons hypotheekaanbod. Dit doe je door middel van iDin, de inlogmethodiek van je bank (met je bankpasje en je e-reader). Hier lees je meer over het proces bij Ondertekenen.nl.
Ja, want jullie moeten allebei akkoord gaan met het hypotheekaanbod en dus hebben we jullie beider handtekeningen nodig. Daarom krijgt zowel jij als je partner een link per e-mail toegestuurd. En die moet je verifiëren met jullie beider mobiele nummers. Zorg er daarom goed voor dat jullie e-mailadressen en mobiele telefoonnummers bekend zijn bij ons.
Ja. Het digitaal ondertekenen van je hypotheekaanbod en de SEPA-machtiging verloopt via iDin, de veilige inlogmethode van je eigen bank. Wanneer we je een hypotheekaanbod kunnen doen, ontvang je een e-mail met een link naar Ondertekenen.nl van Evidos; je kunt het aanbod pas inzien nadat je jezelf hebt geïdentificeerd met een sms-code die naar je mobiele telefoon wordt gestuurd.
Ja. Door je handtekening digitaal op het aanbod te zetten, geef je aan dat je het accepteert. Wanneer Impact Hypotheken je een hypotheekaanbod doet, ontvang je van ons een e-mail met een link naar Ondertekenen.nl van Evidos. Waarna je je hebt geïdentificeerd, kun je het hypotheekaanbod en de SEPA-machting inzien. Als je gebruik wilt maken van ons aanbod, kun je het hypotheekaanbod en de SEPA-machtiging accepteren, en zo digitaal ondertekenen, via iDin; dit is de beveiligde inlogmethode van je eigen bank. Het voordeel van het zetten van een digitale handtekening is dat je het hypotheekaanbod niet hoeft te printen, scannen en naar je adviseur te sturen. Bovendien kunnen we direct na het accepteren de instructies versturen naar je notaris, zodat je snel kunt passeren. Wanneer het, om technische redenen, niet mogelijk is het hypotheekaanbod digitaal in te zien en/of te ondertekenen, kun je je wenden tot je adviseur. Hij of zij ontvangt het hypotheekaanbod ook digitaal; het is, in overleg met je adviseur en Impact Hypotheken, in noodsituaties mogelijk om het aanbod fysiek te ondertekenen.
Wanneer wij je hypotheekaanvraag hebben goedgekeurd, kunnen we je een hypotheekaanbod doen. Als je hiervan gebruik wilt maken, moet je het accepteren. Dit doe je door het aanbod en de SEPA-machtiging digitaal te ondertekenen. Daarvoor zet je met iDin (de beveiligde inlogmethode van je bank) je handtekening op je mobiele telefoon, tablet, laptop of desktop. Daardoor hoef je het hypotheekaanbod niet te printen, fysiek te ondertekenen, te scannen en met je adviseur te delen. Het digitaal ondertekenen van je hypotheekaanbod en de SEPA-machtiging verloopt via Ondertekenen.nl van Evidos en is zeer veilig. Hiervoor ontvang je via de e-mail een link naar Ondertekenen.nl; je kunt het aanbod pas inzien wanneer je jezelf hebt geïdentificeerd via een sms-code die we naar je mobiele telefoon sturen nadat je op deze link hebt geklikt.

Brondata verzamelen

Wanneer we je een hypotheekaanbod kunnen doen, gaan we ervan uit dat je een Impact Hypotheek wilt nemen. In dat geval moet je een SEPA-machtiging invullen en ondertekenen, waarmee je verklaart dat we het maandelijkse hypotheekbedrag van je bankrekening mogen incasseren. Je ondertekent dit ook via Ondertekenen.nl.
Wanneer je op onze applicatie bent ingelogd, wordt er stap voor stap uitgelegd hoe het ophalen en versturen van Brondata werkt. Daar vind je ook veel meer vragen en antwoorden over het verzamelen en versturen van Brondata. Staat jouw vraag er niet bij? Raadpleeg dan je financieel adviseur.
Ja, dat kan. Dan moet je helaas het proces wel eerst afbreken en vervolgens de QR-code in het hypotheekvoorstel of de uitnodigingsmail van Impact Hypotheken scannen met je telefoon of tablet. Je start het proces dan opnieuw, maar dan met je mobiele telefoon of tablet.
Daarvoor moet je eerst drie tot vier dingen doen. 1. Activeer je account bij DigiD. 2. Activeer je account op MijnOverheid. 3. Zorg ervoor dat je sms-codes kunt ontvangen op je mobiele telefoon. 4. Als je dit traject wilt doorlopen op uw mobiele telefoon of tablet, moet je je gebruikersnaam en wachtwoord van DigiD bij de hand houden. Als dit allemaal in orde is, kunt je de Brondata ophalen.  
In zowel de uitnodigingsmail als het hypotheekvoorstel vind je u een QR-code en een link, waarmee je de Impact Hypotheken-applicatie kunt bereiken. De link gebruik je als je het verzameltraject wilt doorlopen op je laptop of desktop. De QR-code gebruik je als je het proces wilt doorlopen met je mobiele telefoon of tablet. Het is raadzaam om via je adviseur na te gaan waarom je onze uitnodigingsmail niet hebt ontvangen. Wellicht is je e-mailadres niet goed aan ons doorgegeven. Het is belangrijk dat we al in het acceptatieproces jouw juiste contactgegevens ontvangen; als je e-mailadres en/of mobiele nummer niet kloppen, kun je uiteindelijk het hypotheekaanbod niet digitaal inzien en ondertekenen.    
Nee, we hebben meer documenten nodig om je hypotheekaanvraag te beoordelen en controleren. Het is namelijk helaas nog niet mogelijk om al je gegevens via overheidsinstanties op te halen. We hebben nog aanvullende gegevens nodig, zoals een salarisstrook of koopovereenkomst. Deze documenten vind je terug op de checklist bij het Hypotheekvoorstel. Als uit je Brongegevens bovendien informatie naar voren komt die niet eerder bekend was in de aanvraag, kunnen wij ook extra documentatie opvragen. Die vragen we vervolgens op via je adviseur.
We lichten in deze applicatie per stap toe welke relevante gegevens worden opgehaald. Als je alle stappen hebt doorlopen, worden alle verzamelde gegevens in een pdf-bestand getoond. Nadat je deze hebt gecontroleerd, kun je het bestand opslaan op je eigen computer en je gegevens met ons delen door te kiezen voor ‘Uw gegevens versturen’. Wil je dit niet, kies dan voor Sluiten. Als je op een ander moment alsnog je gegevens met Impact Hypotheken wilt delen, moet je alle stappen opnieuw doorlopen en vervolgens verzenden.  
Met deze applicatie haal je alleen persoonlijke gegevens op die nodig en relevant zijn voor je hypotheekaanvraag. Het gaat om informatie die over jou beschikbaar zijn bij de Belastingdienst, Mijnoverheid, UWV, MijnPensioenoverzicht en DUO (optioneel). Je verstuurt ze vervolgens zelf naar Impact Hypotheken.
Voor het aanvragen van een hypotheek hebben we jouw gegevens nodig om te beoordelen of en tegen welke voorwaarden je een hypotheek kunt krijgen. Je kunt veel gegevens digitaal verzamelen bij de Belastingdienst, MijnOverheid, UWV, MijnPensioenoverzicht en DUO. Om deze veilig, privacyvriendelijk en eenvoudig automatisch te verzamelen, kun je de Impact Hypotheken-applicatie gebruiken. Hiermee kun je snel, simpel en soepel gegevens verzamelen bij verschillende databronnen. We leggen in de applicatie stap voor stap uit wat je moet doen. Daarna kun je de verzamelde gegevens bekijken, opslaan op jouw eigen device en delen met Impact Hypotheken. Onze systemen zijn, om veiligheidsredenen, zo gebouwd dat er tussendoor geen gegevens worden opgeslagen.
Brondata zijn de persoonlijke gegevens (data) die bepaalde overheidsinstanties over je bijhouden. Denk aan je opgebouwde pensioeninkomen of je werkgeschiedenis. Wanneer je een hypotheek aanvraagt bij Impact Hypotheken, hebben wij bepaalde gegevens en documenten van je nodig om te beoordelen of we je die kunnen verstrekken. Daaronder vallen ook persoonlijke gegevens waarover de overheidsinstanties MijnOverheid, de Belastingdienst, het UWV, MijnPensioenoverzicht en DUO beschikken. Wanneer je die gegevens rechtstreeks van deze organisaties (de bron) ontvangt, spreken we van Brondata of Data van de Bron.

Over Impact Hypotheken

Impact Hypotheken is een duurzame hypotheekaanbieder op de Nederlandse hypotheekmarkt. Impact Hypotheken is een handelsnaam van ESGood en een onderdeel van Ingage. Tot Ingage behoren ook merken als De Hypotheekshop, Huis & Hypotheek en Merius Hypotheken.
  • Impact Hypotheken beloont de aankoop van een duurzame woning met scherpe rentes
  • Een nagenoeg papierloos aanvraagproces inclusief digitaal ondertekenen
  • Hypotheekaanbod kan tot 12 maanden geldig blijven
  • Extra lang bouwdepot van 18 maanden bij een bestaande woning (verlengen tot 6 maanden) en 24 maanden bij een nieuwbouwwoning (verlengen tot 12 maanden)
  • Extra lang overbruggingskrediet van van 24 maanden voor bestaande woningen en 36 maanden voor nieuwbouwwoningen
  • Automatische rentedaling bij (extra) aflossen
  • Mogelijkheid om tot 25% kosteloos af te lossen uit eigen middelen
  • Verhoging van een tweede hypotheek is mogelijk
  • Ook mogelijk voor zzp’ers en flexwerkers
Bij Impact Hypotheken kiezen wij ervoor om samen te werken met  financieel adviseurs. Zo krijg je een onafhankelijk én deskundig advies dat is afgestemd op jouw persoonlijke en financiële situatie. Wil jij een Impact Hypotheek aanvragen? Vind dan een financieel adviseur bij jou in de buurt zodra Impact Hypotheken te verkrijgen is.

Een Impact Hypotheek aanvragen

Onafhankelijk financieel adviseur

Omdat wij het fijn vinden dat jij onafhankelijk én deskundig advies krijgt, kun je een Impact Hypotheek alleen aanvragen via een financieel adviseur. Zodra Impact Hypotheken te verkrijgen is, zullen wij samenwerken met een aantal adviesbureaus waar je uit kunt kiezen. Impact Hypotheken geeft zelf geen advies.

Documenten

Zodra jij samen met je financieel adviseur hebt besloten om een hypotheek aan te vragen, hebben wij een aantal documenten van jou nodig. Bijvoorbeeld een kopie van je identiteitsbewijs, salarisstrook en een taxatierapport. In het hypotheekvoorstel staat welke documenten wij nodig hebben en in onze Checklist staat waaraan deze documenten moeten voldoen. Zorg ervoor voor dat alle nodige documenten zo snel mogelijk naar ons worden opgestuurd en dat wij deze uiterlijk 7 weken na het uitbrengen van het hypotheekvoorstel hebben ontvangen.

Definitief hypotheekaanbod

Als wij alle nodige documenten hebben ontvangen en goedgekeurd, kunnen wij jou een definitief hypotheekaanbod doen. Dit aanbod is dan vanuit Impact Hypotheken onvoorwaardelijk. Zodra je het hypotheekaanbod ontvangt, heb je nog 21 dagen bedenktijd om op ons aanbod in te gaan.
De hypotheekrente van Impact Hypotheken vind je in ons overzicht van onze actuele rente.
Ja, je kunt bij Impact Hypotheken terecht als je een zelfstandig ondernemer bent. Ga naar de pagina voor zelfstandigen en zzp'ers als je hier meer over wilt weten.
Wij werken samen met diverse, onafhankelijke financiële adviseurs(ketens) en bemiddelingsbureaus: De Hypotheekshop, Huis & Hypotheek, Hypokeur, Finzie, Hypotheek24.nl, Independer en NBG. Met onze Advieszoeker kunt u bekijken welke adviseurs bij u in de buurt zitten. Het is niet mogelijk om rechtstreeks een hypotheek bij ons af te sluiten, u kunt dit alleen via genoemde financieel adviseurs of bemiddelaars regelen.
Nee, dat is niet mogelijk. Het afsluiten van een hypotheek is vaak een complexe zaak, en we vinden het belangrijk dat je daarin goed wordt begeleid door een financieel adviseur. Die kan de voor- en nadelen van alle geldverstrekkers, hypotheekvormen en de hypotheekschuld in jouw specifieke situatie uitleggen. Omdat wij zelf geen financieel adviseurs in huis hebben, mogen wij je niet voorzien van dit advies. Mocht je heel veel verstand hebben van hypotheken, kun je in aanmerking komen voor execution only. Hierbij geven tussenpersonen geen advies, maar bemiddelen ze alleen in het afsluiten van een hypotheek. Steeds meer partijen bieden deze mogelijkheid aan, ook voor Impact Hypotheken. Houd er wel rekening mee dat je van tevoren een kennis- en ervaringstoets moet afleggen en daarvoor moet slagen.
NHG biedt een vangnet als je jouw hypotheek niet meer kunt betalen door een ingrijpende verandering in je leven, zoals het overlijden van je partner of een relatiebreuk. En als je jouw woning verkoopt met verlies, dan kan NHG de restschuld onder bepaalde voorwaarden kwijtschelden. Voor een hypotheek met NHG betaal je eenmalig een bedrag aan borgtochtprovisie. Deze borgtochtprovisie is 0,7% over het totale leningbedrag. In ruil voor de zekerheid die de geldverstrekker krijgt, betaal je vaak een lagere rente voor je hypotheek. Een hypotheek met NHG voldoet aan de normen voor verantwoord lenen van het Nibud (Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting). Wil je meer weten? Bekijk dan de site van de NHG.  
Ja. Bij energiebesparende voorzieningen kun je tot 106% van de marktwaarde lenen voor je woning; bij een reguliere verbouwing is dit maximaal 100% van de marktwaarde. Dit kan alleen voor het bedrag dat ook gebruikt wordt voor energiebesparende voorzieningen. We doen dit alleen als:
  • Deze kosten worden onderbouwd in het taxatierapport;
  • Of indien er gebruik gemaakt wordt van het Energiebespaarbudget (EBB);
  • Het toetsinkomen voor jouw hypotheek minimaal € 33.000,- is.
Let op, bij het declareren van nota's uit het bouwdepot dient aangetoond te worden dat het daadwerkelijk om investeringen in energiebesparende voorzieningen gaat. Als dit niet het geval is, is een declaratie voor dit (deel) van het bouwdepot niet mogelijk.
Heb je een eigenwoningschuld die al bestond op 31 december 2012? Dan kun je het bedrag van die lening meenemen in een aflossingsvrij leningdeel van maximaal 50% van de getaxeerde marktwaarde van het nieuwe onderpand. Daarnaast is het ook mogelijk om maximaal 50% van de marktwaarde van de woning consumptief aflossingsvrij te sluiten (tenzij het een financiering met NHG betreft).
Dat is niet mogelijk. Het geld van de lening mag je alleen gebruiken voor de koop of verbouwing van een woning waarin je zelf woont of gaat wonen. Ook mag je met het geld van de lening een bestaande hypotheek van de woning waarin je woont, aflossen. Daarnaast mag je in bepaalde situaties de lening gebruiken voor kosten die samenhangen met de koop of de verbouwing van de woning. Bijvoorbeeld de kosten voor het krijgen van een bouwvergunning.
Met een overbruggingslening kun je de verkoopwinst uit jouw oude woning alvast gebruiken voor jouw nieuwe woning. Bij Impact Hypotheken kun je een overbruggingslening afsluiten als jouw oude woning is verkocht en de ontbindende voorwaarden zijn verstreken. Ook als je woning nog niet verkocht is, is het mogelijk een deel van de overwaarde te overbruggen. Vraag je financieel adviseur naar onze voorwaarden. De looptijd van een overbruggingslening bij Impact Hypotheken is maximaal 24 maanden bij de aankoop van een bestaande woning en 36 maanden bij nieuwbouw. Voor een overbruggingslening brengen wij geen administratiekosten in rekening.
Nadat we jouw aanvraag voor een rentevoorstel hebben ontvangen, zullen wij jouw gegevens controleren. Wij kijken onder andere of je staat geregistreerd bij het Bureau Krediet Registratie (BKR). Het resultaat van de controle bij het BKR zullen we via jouw financieel adviseur terugkoppelen. Meer informatie over het BKR vind je op www.bkr.nl
Het is niet mogelijk om bij Impact Hypotheken een hypotheek aan te vragen als er op jouw naam een achterstandsmelding is geregistreerd bij het BKR, zelfs niet als deze is hersteld.
In het taxatierapport staat de waarde en de staat van onderhoud van de woning waarvoor je geld leent. Het taxatierapport moet voldoen aan de geldende regels van NHG en de meest recente voorwaarden van de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM). Je kunt hiervoor terecht bij elke onafhankelijke taxateur die is aangesloten bij de Nederlandse Vereniging van Vastgoed Taxateurs (NRVT). Impact Hypotheken accepteert alleen taxatierapporten die gevalideerd zijn door het Nederlandse Woning Waarborg Intituut (NWWI).  
Passeert de hypothecaire lening binnen twee maanden na het uitbrengen van het hypotheekvoorstel, dan hanteren wij de dagrente. Als het rentepercentage voor de rentevaste periode en risicoklasse van de hypotheek op de datum van het passeren van de hypotheekakte lager is dan het rentepercentage in het hypotheekaanbod, krijgen klanten deze lagere rente. Passeert de hypothecaire lening twee maanden na het uitbrengen van het hypotheekvoorstel, dan hanteren wij het laagste rentepercentage uit het hypotheekaanbod of het rentepercentage dat twee maanden na het uitbrengen van het hypotheekvoorstel geldt voor soortgelijke leningen bij Impact Hypotheken.
Op het moment dat wij een hypotheekvoorstel met daarin de nog aan te leveren documenten hebben verzonden, heb je zeven weken de tijd om de correcte benodigde documenten aan te leveren. Het rentepercentage blijft gedurende deze periode ongewijzigd van toepassing. Na ontvangst, beoordeling en akkoord, zetten wij het hypotheekvoorstel om in een hypotheekaanbod. Dit hypotheekaanbod dient binnen drie weken (digitaal) getekend en door ons ontvangen te zijn. Dit aanbod is zes maanden geldig voor bestaande bouw en twaalf maanden voor nieuwbouw, gerekend vanaf de dag van het uitbrengen van het hypotheekvoorstel.
Wanneer klanten ná het versturen van het (digitaal) getekende hypotheekaanbod het aanbod annuleren of de geldigheid laten verlopen, zijn zij 1% annuleringskosten over de hoofdsom verschuldigd (leningdelen waarbij wordt gebruikgemaakt van de verhuisregeling zijn uitgezonderd). De annuleringskosten worden niet in rekening gebracht in de volgende situaties:
  • Ontbinding van het koopcontract door de verkopende partij;
  • Overlijden van klant(en);
  • Echtscheiding of ontbinding van het samenlevingscontract partners;
  • Wanneer klant(en) arbeidsongeschikt of werkloos raken.

Klachten

Ja, Impact Hypotheken is aangesloten bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KiFiD) onder het nummer 300.016145. In onze klachtenprocedure leest u hoe u een klacht indient over Impact Hypotheken bij het KiFiD. Wij beschouwen een uitspraak van KiFiD als een bindend advies.
We betreuren het dat u niet tevreden bent over de dienstverlening van Impact Hypotheken. Maar we staan uiteraard open voor uw klacht. Deze kunt u eerst indienen via ons klachtenformulier. Mochten wij er niet uitkomen, kunt u een klacht indienen bij KiFid.  

Bouwdepot

De looptijd van je bouwdepot is maximaal acht maanden in het geval van verbouwing van bestaande bouw. In het geval van nieuwbouw is dit maximaal 24 maanden. Het is mogelijk om je bouwdepot eenmalig te verlengen met zes maanden voor een bestaande woning en twaalf maanden voor nieuwbouw. Tijdens deze zes of twaalf maanden ontvang je geen rentevergoeding over het bedrag in het bouwdepot.
Heb je een specifieke vraag over jouw bouwdepot? Neem dan contact op met de klantenservice van Impact Hypotheken. Het telefoonnummer van onze klantenservice is 088 – 205 64 75. Je kunt je vraag ook per e-mail stellen. Het e-mailadres van onze klantenservice is klantenservice@impacthypotheken.nl.
Je ontvangt maandelijks een actueel overzicht van Impact Hypotheken. Heb je je maandelijkse overzicht niet ontvangen? Neem dan contact op met onze klantenservice via 088 - 205 64 75 of per e-mail via klantenservice@impacthypotheken.nl.
Heb je een NHG-hypotheek? Dan wordt het hele bedrag dat je nog over hebt, afgelost op de hoofdsom. Heb je geen NHG-hypotheek? Dan worden bedragen lager dan € 2500 aan jou uitbetaald. Heb je meer dan € 2500 over in je bouwdepot, dan zal dit bedrag afgelost worden op de hoofdsom.

(Extra) Aflossen op je hypotheek

Bij Impact Hypotheken zijn er (combinaties van) drie hypotheekvormen mogelijk: annuïtair, aflossingsvrij en lineair. Voor annuïtaire en lineaire leningdelen geldt dat deze aan het einde van de looptijd volledig zijn afgelost. Op een aflossingsvrij leningdeel los je tijdens de looptijd niets af, dit leningdeel dient aan het einde van de looptijd volledig afgelost te worden (bijvoorbeeld uit spaargeld, beleggingen of door verkoop van de woning).
Ja, je mag jouw hypotheek tijdens de looptijd eerder aflossen. Het kan wel zijn dat hier extra kosten aan verbonden zijn. Zonder kosten Als je kosteloos extra wilt aflossen, mag je per kalenderjaar 25% (per leningdeel) van de oorspronkelijke hypotheekschuld (per leningdeel) aflossen, als dit uit eigen middelen is. Als je extra aflost, moet dat voor minimaal €500,- zijn. Extra kosten Je betaalt wel kosten als:
  • Je per kalenderjaar meer dan 25% (per leningdeel) van jouw lening eerder aflost, én;
  • Het rentepercentage dat je betaalt op het moment van aflossen hoger is dan het rentepercentage voor een vergelijkbare lening van Impact Hypotheken, én;
  • Één van de beschreven situaties in onze Algemene Voorwaarden niet van toepassing is.
 

Betalingen Hypotheek

Impact Hypotheken schrijft een paar werkdagen voor het einde van elke maand de rente en aflossing voor je hypotheek van jouw rekening af. Je betaalt altijd achteraf. Dit betekent dat je betaalt voor de afgelopen periode. Zorg er voor dat er aan het einde van iedere maand genoeg geld op jouw rekening staat, zodat je dit bedrag kunt betalen. Kunnen wij het geld niet van jouw rekening afhalen? Dan moet je het bedrag zelf naar ons overmaken. Je kunt de rente en de aflossing overmaken naar ons rekeningnummer. Bel naar 088 - 205 64 75 zodat één van onze medewerkers je kan vertellen wat ons rekeningnummer is. Je kunt ook een e-mail sturen naar klantenservice@impacthypotheken.nl. Als je het bedrag naar ons overmaakt, zet dan je leningnummer erbij.
De maandtermijn wordt in 2024 op de volgende data afgeschreven:
  • dinsdag 30 januari 2024
  • woensdag 28 februari 2024
  • woensdag 27 maart 2024
  • maandag 29 april 2024
  • donderdag 30 mei 2024
  • donderdag 27 juni 2024
  • dinsdag 30 juli 2024
  • donderdag 29 augustus 2024
  • vrijdag 27 september 2024
  • woensdag 30 oktober 2024
  • donderdag 28 november 2024
  • maandag 30 december 2024
De incassodata zijn vooraf vastgesteld. Je kunt deze niet wijzigen.
Wij kunnen het maandbedrag voor jouw hypotheek maar één keer per maand van jouw rekening afhalen. Lukt dit niet? Dan kun je het maandbedrag het beste zo snel mogelijk zelf aan ons overmaken. Als je te laat betaalt, kan het zijn dat je extra kosten moet betalen ter hoogte van de wettelijke rente. Bel naar 088- 205 64 75 zodat één van onze medewerkers je kan vertellen wat ons rekeningnummer is waarnaar je het maandbedrag kunt overmaken. Je kunt ook een e-mail sturen naar klantenservice@impacthypotheken.nl. Als je het bedrag naar ons overmaakt, zet dan je leningnummer erbij. Betaalt iemand anders het maandbedrag voor jou? Dan krijg jij een brief van ons. Hierin staat welk bedrag die persoon moet betalen en het rekeningnummer waar deze persoon het bedrag op kan storten.
Lukt het je niet meer om het maandbedrag voor jouw hypotheek te betalen? Of maak je je zorgen dat je dat binnenkort niet meer kunt? Neem dan contact op met onze medewerkers via telefoonnummer 088 - 205 6471 of via e-mail: bijzonderbeheer@impacthypotheken.nl  Wij begrijpen dat dit niet gemakkelijk voor je is, maar hoe eerder je contact met ons opneemt, hoe beter wij je kunnen helpen met een passende oplossing voor jouw situatie.

Rentevaste periode

Ja, dat kan alleen als jouw hypotheek bestaat uit verschillende leningdelen. Elk leningdeel kan een eigen rentevaste periode hebben. Zodra Impact Hypotheken te verkrijgen is, kunt u onze actuele rentestanden bekijken.
Je kunt de rentevaste periode terugvinden in jouw hypotheekaanbod en in de hypotheekakte. Als je hier een vraag over hebt, kun je bellen met Impact Hypotheken via telefoonnummer 088 – 205 64 75 of stuur een e-mail naar klantenservice@impacthypotheken.nl of neem contact op met jouw financieel adviseur. Impact Hypotheken houdt zich aan de minimale wettelijke termijn om je te informeren over het wijzigen van je rentevaste periode. Dit betekent dat je 3 maanden voor het verlopen van je rentevaste periode een nieuw aanbod van Impact Hypotheken zult ontvangen.
Aan het einde van je rentevaste periode heb je de volgende mogelijkheden:
  • Je kunt de hypotheekrente weer voor dezelfde periode vastzetten.
  • Je kunt de rente vaak korter of juist langer vastzetten.
  • In overleg met jouw financieel adviseur kun je je hypotheek aanpassen. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor een andere hypotheekvorm.
  • Je kunt je hypotheek in overleg met een financieel adviseur zonder vergoeding oversluiten naar een andere hypotheekverstrekker.
 
Een paar maanden voordat jouw rentevaste periode afloopt, stuurt Impact Hypotheken je een renteherzieningsbrief. In die brief doen wij jou een nieuw rentevoorstel. We houden ons daarbij aan de wettelijke termijn die geldt voor het versturen van zo’n brief. We bieden je in deze brief nieuwe rentepercentages aan die horen bij verschillende rentevaste periodes. Het nieuwe rentepercentage kun je vastzetten voor een door jou te kiezen rentevaste periode. Doe je niets? Dan geldt voor de volgende rentevaste periode het nieuwe rentepercentage dat in de brief staat met dezelfde (of kortere) rentevaste periode die je nu hebt.
Nee, je zit niet vast aan een voorstel van Impact Hypotheken. Op het moment dat je rentevaste periode afloopt, kun je jouw hypotheek aanpassen. Je krijgt van Impact Hypotheken een aanbod met daarin alle mogelijke rentevaste periodes. Zo kun je bijvoorbeeld vaak kiezen voor een kortere of langere rentevaste periode. Ook heb je de mogelijkheid om zonder vergoeding voor het vervroegd aflossen over te stappen naar een andere hypotheek bij Impact Hypotheken of naar een andere hypotheekverstrekker.

Aanpassen hypotheek

Wij raden je aan om altijd contact op te nemen met jouw financieel adviseur, voordat je je hypotheek gaat aanpassen. Want jouw financieel adviseur geeft je een onafhankelijk advies dat past bij jouw persoonlijke en financiële situatie. Na het adviesgesprek kun je jouw financieel adviseur het verzoek voor het aanpassen van jouw hypotheek laten indienen. Hij zorgt dan ook voor de verdere afhandeling van dit verzoek. Voor sommige wijzigingen is een financieel adviseur verplicht. Als je wilt weten welke wijzigingen dit zijn, kun je bellen met Impact Hypotheken via telefoonnummer 088 – 205 64 75 of een e-mail sturen naar klantenservice@impacthypotheken.nl.
Het is mogelijk om de hypotheekvorm van jouw leningdeel te veranderen. Dit kan van lineair naar annuïtair, van annuïtair naar lineair of van aflossingsvrij naar lineair of annuïtair. Als je je hypotheekvorm wilt wijzigen, kun je dit bespreken met een financieel adviseur. Zodra Impact Hypotheken te verkrijgen is, zullen wij gaan samenwerken met meerdere adviesbureaus en kun je via onze adviseurzoeker contact opnemen met een financieel advisuer.
Hiervoor kan je het best contact opnemen met jouw financieel adviseur. Hij of zij kan je laten zien wat de mogelijkheden van een tweede hypotheek of een onderhandse verhoging zijn bij Impact Hypotheken.
Een verhoging van je hypotheek is alleen mogelijk als jouw hypotheek al bij Impact Hypotheken loopt. Voor het verhogen van de hypotheek moet een nieuwe aanvraag ingediend worden via een financieel adviseur. Een verhoging van je hypotheek kan ook gevolgen hebben voor het rentepercentage van de reeds bestaande hypotheek, laat je daarom goed adviseren!
Ja, dat kan mits je nieuwe huis ook aan de minimale vereisten qua energielabel voldoet (minimaal energielabel A). Met de verhuisregeling kun je het rentepercentage van een oude lening bij Impact Hypotheken meenemen naar een nieuwe lening. Het is daarbij van belang dat de tijd tussen de levering van de oude woning en de levering van de nieuwe woning niet meer dan 12 maanden bedraagt. De aanvraag voor de verhuisregeling moet je ten minste 1 maand voor de levering van de oude woning doen. De verhuisregeling geldt alleen tot de hoogte van jouw oude leningdeel op het moment van het uitvoeren van de verhuisregeling. Dit geldt ook voor de resterende looptijd. De renteafspraken van (het) oude leningde(e)l(en) gelden dus niet voor het bedrag dat je meer leent voor de aankoop van de nieuwe woning.
We denken er liever niet aan, maar u kunt of uw partner kan plotseling komen te overlijden. Er zijn dan heel veel zaken die geregeld moeten worden, ook voor de hypotheek. Wanneer uw partner overlijdt (met wie u een Impact Hypotheek hebt afgesloten) of u erfgenaam bent van iemand die een Impact Hypotheken heeft, kunt u contact met ons opnemen. U kunt ons bellen via 088 - 205 64 75. Wanneer u ons liever mailt, kan dat via klantenservice@impacthypotheken.nl. Een van onze medewerkers helpt u dan bij het zorgvuldig regelen van de hypotheekzaken. Regelt u dit liever niet zelf? Neem dan contact op met uw financieel adviseur. Hij of zij kan u dan bijstaan in deze moeilijke situatie. Veel sterkte met dit verlies.
Impact Hypotheken brengt administratiekosten in rekening bij wijzigingen van een lopende lening. Deze actuele administratiekosten hebben we voor je op een rijtje gezet:
  • Verpanden van een nieuwe verzekeringspolis: € 200,-
  • Wijzigen hoofdelijke aansprakelijkheid: € 200,-
  • Omzetten van de aflosvorm: € 200,-
  • Tussentijdse wijziging van de rentevaste periode: € 200,-

Jaaroverzicht

De jaaropgave van jouw hypotheek is elk jaar vóór 1 maart te downloaden in ons portal. Wij sturen je een e-mail zodra je jaaropgave beschikbaar is. Heb je vragen over het jaaroverzicht? Dan kun je contact opnemen met onze klantenservice. Zij zijn te bereiken van maandag tot en met vrijdag van 9:00 uur tot 17:30 uur op telefoonnummer 088 - 205 64 75 of via klantenservice@impacthypotheken.nl.

Uitleg jaaropgave

Op de jaaropgave van Impact Hypotheken vind je:
  • Het saldo van jouw hypotheekschuld op 31 december in het desbetreffende jaar
  • Het bedrag dat in het desbetreffende jaar aan rente in rekening is gebracht
  • Het totaal van eventuele aflossingen van je Impact Hypotheek in het desbetreffende jaar

Belastingaangifte

De jaaropgave van Impact Hypotheken kun je gebruiken voor het doen van jouw belastingaangifte. Wij geven jouw gegevens, voor zover we dat wettelijk verplicht zijn, door aan de Belastingdienst. Vanaf het moment dat je aangifte kunt doen, zijn deze gegevens beschikbaar in de vooraf ingevulde aangifte. Wanneer je aangifte doet, controleer dan goed of alle gegevens juist zijn en vul aan waar nodig.
Dit bedrag geeft aan hoeveel rente je hebt ontvangen op je bouwdepot. Impact Hypotheken heeft namelijk een meldingsplicht aan de Belastingdienst met betrekking tot de te vergoeden rente.