Aanvragen en kosten van een energielabel

9 dec 2021

U vraagt een energielabel aan wanneer uw woning geen geldig energielabel heeft. Ook kunt u uw bestaande energielabel vernieuwen. Bijvoorbeeld omdat u uw huis energiezuiniger heeft gemaakt. Het energielabel blijft 10 jaar geldig.

U kunt hier zelf controleren welk voorlopig energielabel uw woning heeft. Is er een geldig energielabel geregistreerd op uw adres dan wordt de energielabelklasse hiervan weergegeven. Heeft u geen energielabel of wilt u deze vernieuwen dan kunt u een energielabel aanvragen:

  • Zoek een energieadviseur woningbouw op het adviesplatform en vraag een of meerdere offerte(s) aan.
  • Bevestig de offerte en maak een afspraak met uw energieadviseur.
  • De energieadviseur neemt de woning ter plaatse op. Voor deze woningopname moet u aanwezig zijn. Zorg daarnaast dat u zoveel mogelijk informatie van de woning beschikbaar heeft. Zoals bouwtekeningen, documentatie en facturen van verbetermaatregelen.
  • De energieadviseur berekent de energieprestatie en registreert deze. Hierna ontvangt u het afschrift van het energielabel.

Komt u er niet uit bij het aanvragen van een energielabel? Dan kunt u contact opnemen met de Helpdesk Energielabel: telefoonnummer 0800-0808 of helpdesk@energielabel.nl.

Woningopname

Vanaf 1 januari 2021 maakt een woningeigenaar een afspraak met een vakbekwaam energieadviseur. Die komt langs en bekijkt in gemiddeld 1 à 2 uur tijd het huis. De adviseur neemt kenmerken op van de woning. Bijvoorbeeld:

  • de afmetingen;
  • de aanwezige isolatie, zoals van het dak en de muren;
  • de aanwezige installaties, zoals de cv-ketel en zonnepanelen.

Op basis hiervan berekent de energieadviseur hoeveel energie er nodig is voor:

  • verwarming;
  • warm water;
  • ventilatie;
  • koeling van de woning.

Zo stelt de energieadviseur het energielabel nauwkeurig vast en is het mogelijk om verbeteringen aan te bieden. Deze aanbevelingen voor verduurzaming komen ook op het energielabel te staan.

Kosten nieuw energielabel

De prijs van een energielabel hangt af van verschillende factoren, waaronder:

  • type woning;
  • beschikbare documenten over de woning;
  • de tijd die een energieadviseur nodig heeft om alle kenmerken van de woning op te nemen.

Vragen over het energielabel?

U vindt veelgestelde vragen over het energielabel op de website van Milieu Centraal. Staat uw vraag er niet tussen? Dan kunt u uw vraag stellen over het energielabel aan de Helpdesk Energielabel. De helpdesk kan u helpen bij onder andere deze vragen:

  • Hoe kan ik een energielabel aanvragen?
  • Moet ik een energielabel aanvragen voor een monument?

De helpdesk behandelt alleen vragen van particuliere woningeigenaren. Woningcorporaties, makelaars en notarissen kunnen contact opnemen over het energielabel met de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl).

Terug naar overzicht